Inspired? No Gå til forsiden

Å reise

Skrevet av Espen Antonsen. Startet og driver timebestillingsystemet MakePlans og var tidligere en av gründerne bak 24SevenOffice.

Samferdselsdepartementet har annonsert planer om å lansere en nasjonal reiseplanlegger og system for elektronisk kjøp av billetter. John Eivind Hallén advarer mot at planene vil bli en ny Flexus-skandale. Debattinnlegget burde ha nevnt at selskapet Hallén er daglig leder for har utviklet apps for Ruter. Så helt subjektiv er ikke analysen.

Men la oss først se på behovet her. Det er uten tvil at det å finne frem til busstider rundt omkring i landet er kronglete. Hvert bussselskap har sin egen løsning for søk i sine ruter eller de tilbyr en statisk PDF hvor man selv må tolke hvilke dager bussen går. Og det er etter min mening det største problemet med dagens situasjon. At Hallén mener at ingen etterspør informasjon om reise fra dør til dør mener jeg er helt feil. I dag må man forholde seg til lokale reiseplanleggere. Både i form av manglede informasjon og det å forholde seg til flere kilder (må jeg fylle opp en hel skjerm med reiseapper for å komme meg dit jeg skal?). Man kan heller ikke forvente at et lite bussselskap i Vest-Telemark kan tilby en like god reiseplanlegger som Ruter i Oslo. Og det er ikke bare et problem med hvordan enkelt det er for meg å bruke en reiseplanlegger men det vil åpenbart har utfordringer med å tilby universiell utformede tjenester. Flere av disse selskapene her er også i stor grad statsfinansiert. Hvor mye av våres skattepenger skal gå til å utvikle reiseplanleggere for hvert område og transportselskap? Dette dreier seg om data og funksjoner som er likt i alle disse tjenestene. En åpenbar gevinst for standardisering.

Å ha én sentral tjeneste som utgir informasjon om rutetider er en god idé og noe som er gjennomførbart på en rimelig grei måte uten store ressurser. Google Maps har allerede i dag en løsning for dette men det innebærer at man baserer seg på at alle bruker tjenesten Google Maps fra den amerikanske giganten og at det baseres på deres format for rutetider (General Transit Feed Specification). Det er godt mulig det er et format man burde basere dette på, men det viktigste er at det er åpen standard som lett kan genereres av hver transportaktør og enkelt kunne taes i bruk av forskjellige tjenestetilbydere (altså ikke bare Google eller én statsfinansiert monopolplattform). Både elementet om konkurranse i markeder for å få innovasjon og det å ha åpne standardiserte data er viktige argumenter her.

Billetter er etter min mening mindre viktig enn selve rutetidene. Det hadde vært fint å ha én app som kan booke både tog til Porsgrunn og buss videre til Langesund, men det er etter min mening ikke essensielt. Hovedproblemet mitt er å finne ut når de bussene faktisk går, ikke å kjøpe billetten. Utfordringene ved å ha en felles løsning for billettsalg er adskillig større enn ved reiseplanlegging. Rutetider tar for seg buss A fra B til C kl. D og er egentlig ikke så særlig komplisert. Det handler om å samle data på et standarisert format og tilby dette til eksterne. Prismodeller for billetter er derimot adskillig mer komplisert. Og med én løsning for bestilling av billetter mister man som transportaktør flere muligheter for relasjon med kunden. Det blir vanskeligere å tilby volum/lojalitetsrabatt. Man mister en direkte kontakt med kunden hvis bestilling ikke foregår i deres egen app. Det er godt mulig det finnes en god standardisert løsning her også men jeg tror det er mange aspekter her som gjør at man burde trå varsomt med store planer om billettsalg. Det er fint hvis man kan få det til uten å skape andre problemer for transportaktørene men ikke til enhver pris, og jeg er redd for at det er her kostnadene kan bli for store.